رشد انفجاری بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا


تحقیقات جدید توسط  Transparency Market Research نشان می دهد که ارزش بازار خدمات بازیافت انواع پسماندها در اروپا تا سال 2030 به 242 میلیارد دلار می رسد.

ارزش بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا در سال 2019 برابر با 134.6 میلیارد دلار بود و با توجه به نتایج بررسی های صورت گرفته به روش CAGR 1 محاسبه نرخ رشد مرکب سالانه ، پیش‌بینی می‌شود با افزایش نرخ حدود 6 درصد تداوم یابد.


برای نمونه، نخاله ها و پسماندهای ساختمانی یکی از سنگین ترین و پرحجم ترین جریان های پسماند تولید شده در منطقه است. بر اساس نوع بازیافت پسماند، بخش بازیافت ساخت و ساز (پسماندهای ساختمانی) نسبت به سایر اقلام بازیافتی در اروپا در سال 2019 افزایش بیشتری را نشان میدهد. بخش صنعتی بازیافت، به عنوان بخش مصرف کننده نهایی، سهم پیشرو در بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا در سال 2019 را تشکیل می‌دهد. پسماند‌های صنعتی از پسماند‌های بخش‌های مختلف صنعتی مانند تولید، معدن ، ساخت‌وساز و انرژی تشکیل شده است. این موارد سهم عمده ای از تولید کل پسماند تولید شده در منطقه اروپا را تشکیل می دهند. در این منطقه پتانسیل بازیافت در مورد پسماند های صنعتی بالا است. از این رو، پیش‌بینی می‌شود که این بخش در طول دوره پیش‌بینی شده، بخش بسیار سودآوری از بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که بازار خدمات بازیافت پسماند در آلمان در طول دوره های آتی ، به دلیل تصویب مقررات سخت‌گیرانه دولتی و ممنوعیت دفن پسماند، با سرعت قابل‌توجهی گسترش یابد. هم اکنون پتانسیل بازار خدمات بازیافت پسماند در این کشور به دلیل افزایش سرمایه گذاری ها و رشد اقتصاد دایره ای بسیار بالا بوده و چشم انداز روشنی خواهد داشت.

محرک های کلیدی بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا

افزایش سریع تولید پسماند احتمالاً بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا را در طول دوره پیش بینی تحت تاثیر قرار می دهد. به طور متوسط، یک فرد در اروپا سالانه حدود نیم تن پسماند خانگی را دور می ریزد. پسماندهای بسیاری در طول زنجیره تولید محصول و یا کالا ایجاد می شود. در مراحلی  مانند تولید، ساخت و ساز، تولید انرژی و غیره غالبا پسماند تولید می شود. بدون تردید همین موضوع،  تقاضا برای خدمات بازیافت پسماند را افزایش می دهد. پسماند‌ها تأثیر عمده‌ای بر محیط‌زیست دارند و باعث آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند که عامل اصلی تغییرات آب‌وهوایی می باشند. تولید پسماند همچنین باعث تلفات قابل توجه مواد با ارزشی می شوند این مواد هم اکنون مورد نیاز بخش های صنعتی می باشد. قطعا ادامه دفع مواد مشکلاتی را برای بخش های تولیدی و صنعتی ایجاد می کند، چرا که صنایع مستقر در اتحادیه اروپا با توجه به شرایط محیطی، به شدت به واردات مواد خام وابسته هستند.

علاوه بر آن میزان تولید پسماند در اروپا به دلیل افزایش قابل توجه استفاده از محصولات با فناوری پیشرفته در حال افزایش است. همین موضوع منجر به تولید پسماند های نوظهور حاصل ازترکیبات پیچیده مواد، از جمله ترکیبات خاص و پیچیده پلاستیکی، فلزات گرانبها، و مواد خطرناک می شود. در این رابطه نیز انتظار می رود در آینده نزدیک بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا به سمت تخصصی شدن، متحول شده و افزایش چشم گیری داشته باشد.

بدیهی است، به موازات افزایش سریع تولید انواع پسماندها، شاهد افزایش تقاضا برای ارایه خدمات بازیافت در اروپا خواهیم بود. علاوه بر این هر روز شرایط دفع مواد با توجه به شرایط محیطی و اقتصادی تغییر نموده و به سوی بازیافت تخصصی پیش می رود. یکی از محدودیت هایی که اخیرا از طرف نهاد های حاکمیتی ذیربط اعمال شده است، ممنوعیت دفن پسماند های پلاستیکی و تاکید بر بازیافت آنها می باشد. حدود 10 کشور در اتحادیه اروپا در سال 2016 ریختن پسماند های پلاستیکی در محل های دفن پسماند (لندفیل ها) را ممنوع کردند. این کشورها پس از اعمال این ممنوعیت، افزایش قابل توجهی در نرخ بازیافت پلاستیک توسط بخش های صنعت بازیافت، ثبت کردند. به دلیل ماهیت خاص پلاستیک ها این امکان وجود دارد که کلیه پسماندهای پلاستیکی مراحل بازیافت و یا بازچرخانی شیمیایی مواد خام را به منظور تامین مواد اولیه در بخش های صنعتی طی نمایند. یکی از سیاست های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا به صفر رساندن دفن پسماندها می باشد. هدف سیاست صفر تا دفن پسماند، بازیابی 100 درصد پسماند های پلاستیکی است. مقدار پسماند های پلاستیکی ارسال شده به محل های دفن پسماند بین سال های 2006 تا 2018 به میزان 44 درصد کاهش یافته است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت، اعمال ممنوعیت دفن پسماند ها در اروپا باعث افزایش نیاز به خدمات بازیافت پسماند در آینده خواهد شد.

آلمان ارایه دهنده فرصت های سودآوری در بازار خدمات بازیافت پسماند

پیش‌بینی می‌شود آلمان در قاره سبز در طول سالهای آینده نقش کلیدی در فناوری های بازیافت داشته باشد. این کشور خدمات بسیار متنوع، و با ارزش اقتصادی  بسیار جذابی از بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا ارایه خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که بازار خدمات بازیافت پسماند در آلمان بین سال‌های 2020 تا 2030 با سرعت قابل‌توجهی گسترش یابد، زیرا این کشور دارای توانمندی ها و امکانات پیشرفته مدیریت پسماند بوده و به همین دلیل با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود، بر روی توسعه خدمات بازیافت متمرکز گردیده است. سیستم نقطه سبز2 The Green Dot (German: Der Grüne Punkt) یکی از موفق ترین طرح های بازیافت در کشور آلمان می باشد که به کاهش پسماند های بسته بندی در مقیاس بزرگ کمک کرده است.

تحولات عمده در بازار خدمات بازیافت پسماند اروپا

در ژانویه 2018، Kuusakoski Recycling، یک شرکت پیشرو در خدمات بازیافت در شمال اروپا، اعلام کرد که روشی برای

بازیافت دستگاه های تصویربرداری مغناطیسی ایجاد کرده است که می تواند برای جدا کردن هادی های مس الکترولیتی و نیوبیم-تیتانیوم، که نازک تر از موهای انسان هستند، استفاده شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که نوآوری و دستاورد های پژوهشی حاصله به ویژه برای بازار خدمات بازیافت مفید و کاربردی است، زیرا استفاده از تصویربرداری مغناطیسی در مراکز آزمایشگاهی تشخیص طبی و مراقبت های بهداشتی رو به افزایش است و بیمارستان ها به طور فزاینده ای دستگاه های قدیمی خود را با دستگاه های تصویربرداری جدیدتر و قدرتمندتر جایگزین می کنند.

چشم انداز رقابت بازار خدمات بازیافت پسماند اروپا

بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا بسیار پراکنده است. چند بازیگر بین المللی و محلی سهم عمده ای از بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا را در اختیار دارند. بازیگران کلیدی فعال در بازار خدمات بازیافت پسماند در اروپا عبارتند از Sims Metal Management، Waste Management، Suez، Veolia، Sims Lifecycle Services، Ragn-Sells Group، Remondis، Kuusakoski، Fortum، Marius Pedersen، Nor.

منبع: (Source: Pixabay, Gerd Altmann)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *